דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סמים הלוצינוגנים ופסיכו-דליים (ה) 

מאת    [ 14/03/2008 ]

מילים במאמר: 574   [ נצפה 7009 פעמים ]

חוויה פסיכו-דלית מורכבת בעיקרה מהזיות ואפקטים פסיכו-דליים, כלומר אפקטים מרחיבי נפש או מרחיבי תודעה. הזיה היא תוצאה של מצב בו מערכת החושים אינה מתפקדת כרגיל ולכן מבינים אירוע באופן אחר לגמרי ממה שהוא 'באמת'. לדוגמא, רואים חפצים באופן מעוות, תנועה יכולה להיתפס כמשמיעה צלילי מים זורמים, שיר יכול להיתפס כציור בעל צבעים עזים וכדומה. אפקטים פסיכו-דליים הם סדרה של תופעות שבהן שניה מרגישה כמו שעה, אין חוש כיוון והתמצאות, חשים נתק מהסביבה ושרויים בתוך האני הפנימי, מרגישים לפעמים כמו שני אנשים כך שאחד בחוויה והשני מתבונן (מה שמכונה החוויה החוץ גופית), נזכרים בעבר ויש הצפת רגשות.

החוויה הפסיכו-דלית מותירה רושם עז ורב השלכות שידוע עליה אך מעט. באופן כללי ההבנה שהעולם יכול להיראות אחרת לגמרי מאיך שהוא נתפס בדרך כלל, בתוספת זכרונות ומידע סמוי שמוצפן במוח ולפתע נחשף, מובילים להרהורים פילוסופיים רדיקליים לגבי האם אמנם העולם הוא מה שאנחנו חושבים שהוא, האם דברים שנראו במהלך החוויה לא קיימים רק בגלל שאין לנו חוש מתאים לתפוס אותם, כמו אלוהים למשל או כוחות טלפתיים, מה באמת אפשר לדעת על העולם, אם בכלל, ומה עוד מסתתר במעבה המוח שיכול לשנות לחלוטין את הדרך שבה אדם חי ונוהג.

סמים הזייתיים/פסיכו-דליים גורמים גם למגוון רחב נוסף של תופעות, תלוי בסוג הסם ובכמות, אבל ההשפעות העיקריות הן מראות בעיניים סגורות או פתוחות, חפצים שנראים בוהקים וצבעוניים מהרגיל, שמיעת קולות וצלילים שאיש לא שומע, ראיית תמונות במצב דומה לחלום בהקיץ, ראיית מציאות שנראית כמו במראה פגומה, חוסר תגובה למציאות, התמקדות ברגשות, התקשות לנווט ובחירה לשבת במקום אחד, שטף מחשבות מהיר, קירבה לאלוהים ולכוחות מיסטיים, הזכרות באירועים, פירוש חדש לאירועים והרגשה שמישהו מתבונן מבחוץ על הכל.

מבחינה ביוכימית כל החומרים הפעילים המצויים בסמים הזיתיים/פסיכו-דליים דומים לאחד או יותר מהנוירו-טראנסמיטורים אצטילכולין, נורפינאפרין, דופמין וסרטונין.

אלה הסמים ההלוצינוגנים/פסיכו-דליים הנפוצים והשפעותיהם:

1. מרקחות כישוף
מרקחות כישוף הן תערובות צמחים ושמנים שנפוצות בתרבויות פרימיטיביות ונאורות כאחת. בגלל היותן סודיות בדרך כלל, רב הנסתר על הידוע לגביהן. על מרקחות הכישוף נמנים משחת המכשפות, ההייה-אוסקה ואבקת הזומבי.
משחת המכשפות מורכבת מצמחי בלדונה, מנדרק ודטורה בתוספת שמנים שנותנים ריח ועוזרים להחזיק את התערובת כמשחה.
הייה אוסקה ידועה בדרום אמריקה כתערובת שבה כל צמח ומרכיב כימי לבדו נותן השפעות שונות לגמרי מאשר לתערובת ההייה אוסקה. ההכנה נחשבת לסוד ומיוחדת למכין אותה. שני הצמחים הנפוצים בתערובת הם יין הנשמה ויין הזהב שתורמים את החומרים הרמין והרמלין הדומים ל-LSD.
אבקת זומבי מופקת מזנים שונים של צמחים, פטריות, עקרבים, סרטנים, נחשים, דגים, חרקים ועוד. האבקה נהוגה בהאיטי אצל מכשפים שרוצים ליצור מצב דמוי מוות. מניחים שהחומר הפעיל הוא טטרודו-טוקסין.

2.ארגוט, LSD, וקרובי משפחתם
ארגוט היא פטריה שמכילה LSD והחקירה שלה הובילה לגילוי של ה-LSD ושל כל המון החומרים הדומים לו. הנפוצים הם DMT ו-LSA. כל משפחת החומרים דומה לנוירו-טראנסמיטור סרטונין. LSD הוא חומר עוצמתי וחזק מאד לכן הוא נמכר לא לעצמו אלא על פיסות קרטון. השימוש במשפחת החומרים ידוע כעלול לגרום לאפקטים קשים של דכאון ופלשבקים.

3. אבק מלאכים (PCP) וקטמין
אבק מלאכים וקטמין פותחו בשנות השישים כחומרי הרדמה ברפואה המערבית אבל נמצאו לא מתאימים לשימוש בבני אדם.

4. לא שייכות לקבוצה אבל מוזכרות בהקשר - תרופות אנטי-פסיכוטיות
סמים הזייתיים/פסיכו-דליים מכונים גם חומרים מחקי פסיכוזה = פסיכוטומימטיים. כלומר הם חומרים שגורמים לתופעות דומות להתקף פסיכוטי, או שגעון. יחד עם זאת התהליכים הביוכימיים של טריפ ושל התקף שונים מאד. בכל אופן תרופות אנטי-פסיכוטיות לעיתים ניתנות גם לטיפול בחוויה פסיכו-דלית הזייתית.

5. פטריות וקקטוסים
פטריות הזייה מכילות פסילוסיבין ופסילוסין שדומים לנוירו-טראנסמיטור סרטונין ולכן כל ההשפעות של הפטריות דומות לאלה של משפחת ה-LSD.
קקטוסים הזייתיים מכילים מסקלין שדומה לנוירו-טראנסמיטור נוראפינפרין ולכן ההשפעות שלהם דומות לאמפטמינים ואקסטזי.

קצרה היריעה לפרט - אפשר לשאול שאלות פרטניות במייל.



כשהבנתי מי אני פחות נפגעתי מאנשים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב